Freddie Mercury - The Great Pretender

14/10/2012 - 13:33
3

Op 24 november van dit jaar zal het precies 21 jaar geleden zijn dat Freddie Mercury het tijdelijke met het eeuwige wisselde. Dit jaar is het ook precies een kwarteeuw geleden dat “Barcelona”, de eerste cross-over tussen opera en rock, werd uitgebracht, een prestigieuze samenwerking tussen Freddie en Montserrat Caballé, toen één van de vier populairste sopranen. 

Om het zilveren jubileum van “Barcelona” te vieren, werd de muziek grondig onder handen genomen. De eerste solo-elpee van Mercury, “Mr. Bad Guy” was in 1985 zo’n flop geweest dat zijn platenfirma het contract had verbroken. Ondanks het enthousiasme van de flamboyante zanger en de steun van de wereldsopraan, had niemand een goed oog in deze kruisbestuiving tussen rock en opera. Vergeet niet, dat het pas na het succes van “Barcelona” was dat Pavarotti zijn gelijkaardige jaarlijkse projecten begon te organiseren. In elk geval: veel geld voor een degelijke opname was er niet. Het magistrale, orkestrale geluid kwam uit enkele keyboards en een bassgitaar, met hier en daar een occasioneel akoestisch instrument. Desondanks werd de samenwerking een gigantisch succes. De nieuwe opname vervangt alle elektronica door een volledig symfonisch orkest en het resultaat is gewoon verbluffend. De muziek wint niet alleen aan grandeur, maar ook aan diepgang en aan subtiliteit. De plaat bestaat zowel in een “gewone” (enkele) uitvoering, als in een luxueuze versie met vier schijfjes. Deze laatste bevat de originele mix, de nieuwe mix, demo’s, outtakes en ander lekkers voor de fans.

“The Great Pretender” is de naam van een nieuwe documentaire rond het icoon. Het is hetzelfde team, onder leiding van Rhys Thomas, dat eerder ook al het veelgeprezen “Queen: Days Of Our Lives” draaide voor de BBC. Helaas laat deze documentaire ons meer op onze honger zitten. Er wordt vertrokken vanuit Mercury’s soloprojecten om een licht te werpen op deze man van uitersten. Op het podium was hij een exhibitionistisch rockheld, privé een verlegen, kettingrokende man die dol was op ballet en opera. Helaas komt dat in deze film, die nochtans “nieuwe” privéfilmpjes mocht gebruiken, niet echt uit de verf, al legt Freddy wel uit waarom het nummer “The Great Pretender” hem op het lijf geschreven is. In de plaats daarvan krijgen we vooral interviews met de usual suspects: Brian May, Roger Taylor, Montserrat Caballé, David Arnold en Matt Lucas. Alleen de Spaanse operadiva maakt een eerlijk ontroerende indruk. Beelden van Freddy Mercury met Michael Jackson in de studio vormen een hoogtepunt in de film. Helaas zou “There Must Be More In Life Than This” in de catacomben belanden omdat Mercury er niet helemaal over tevreden was.

Helaas ontbreekt het de documentaire aan een duidelijke structuur, waardoor sterke beelden (Mercury zingt met het Engelse Koninklijke Ballet “Bohemian Rhapsody” ondersteboven) afgewisseld worden met saaie promopraat. Maar toch heeft deze documentaire reden tot bestaan: in zijn laatste officiële interview is duidelijk te zien dat de visagiste de Kaposivlekken in Freddy's gezicht niet meer kon wegschminken. Andere interviews tonen hem kettingrokend en nichterig flirtend met de journalist. Het blijft verbazen dat de pers hem nooit openlijk heeft ge-out indertijd.

Een week voor zijn overlijden had Mercury een onderhoud met zijn manager, Jim Beach, waarbij deze laatste hem vroeg hoe er diende te worden omgegaan met zijn muzikale nalatenschap.

 "You can do whatever you like with my image, my music, remix it, re-release it, whatever. Just never make me boring".

Tot nu toe: mission accomplished.

"Barcelona", Freddy Mercury & Montserrat Caballé, Island Records (Universal Music)

"The Great Pretender", Freddie Mercury, Rhys Thomas, Eagle Vision (verdeeld door PIAS), 2012

 

The Great Pretender, Freddie Mercury, Rhys Thomas, Eagle Vision (verdeeld door PIAS), 2012
Bron: 

Eigen verslaggeving

Lees meer over: 
Hier niet op klikken aub