Brussel promoot Belgian Pride met grootse internationale campagne

19/04/2017 - 11:34
Beeld: The Belgian Pride / Gay Star News
'Brussels Pride'
Visit.Brussels zet hard in op The Belgian Pride van 20 mei 2017. Een grootscheepse campagne promoot de pride in binnen- en buitenland.

Het was op de Britse LGBT-nieuwssite Gay Star News dat het opviel: reclame voor The Belgian Pride. Om buitenlanders niet te vervelen met de federale wirwar die België is, promoot VisitBrussels de pride als Brussels Pride. De gaypride noemen naar het land is trouwens typisch Belgisch. In de buurlanden heten ze Amsterdam Gay Pride, Marche des Fiertés de Paris, Pride in London et cetera.

Dienst toerisme

Wie op de advertenties klikt, komt terecht op de LGBT-pagina van Visit.Brussels. Die pagina heeft aandacht voor de pride, voor horeca, voor cultuur, voor Masimadi Festival, voor La Démence, en voor veel meer.
 
Ter vergelijking: de gay pagina van Visit Antwerpen is veel minder uitgebreid. De gay pagina van Visit Ghent geeft als resultaat: "Access denied. You are not authorized to access this page".

Mixity

De reclamecampagne voor de gaypride in Brussel is een samenwerking tussen The Belgian Pride en Visit.Brussels in het kader van het Mixity-project. "Mixity wil Brussel op de kaart zetten in 2017 als internationale en zeer diverse stad", vertelt Elio De Bolle, de coördinator van The Belgian Pride. 
 
"Zes prominente evenementen, waaronder The Belgian Pride, worden mee opgenomen in dit project, en samen met eigen Mixity-evenementen wordt er via deze events getoond dat Brussel een diverse stad is."
 
Een deel van de advertenties worden betaald, anderen zijn een onderdeel van een deal. Dat is gebruikelijk in de toeristische sector. 

Van Afrika tot in Amerika?

Van Afrika tot in Amerika? Neen Brussel mikt op Europa.

  • Er wordt ingezet op Frankrijk met Têtu, Tribumove en Mister 10
  • In het Verenigd Koninkrijk met DIVA, Attitude en Gay Star News.
  • In Nederland via GayNews, Attitude, WINQ en Zee 1 Zee.
  • In Spanje: Shangay.
  • In Duitstalig Zwitserland, Oostenrijk en Duitsland: Fash Media, Schulissimo, Spartacus, L Mag, Siegessäule, BLU in Berlijn, RIK in Keulen en Hinnerk in Hamburg.
  • Franstalig Zwitserland: 360°.
  • Tsjechië: LUI Mag.
  • Griekenland: Antivirus Magazine en PlanetRomeo.
  • Facebook.

In eigen stad

Ook in Brussel zelf zal The Belgian Pride erg zichtbaar zijn. "Dankzij een samenwerking met schepen voor Toerisme Philippe Close (PS) kunnen we het CityPlay netwerk van ClearChannel gebruiken. Dit netwerk bestaat uit meer dan honderd schermen in de stad Brussel", vertelt Elio De Bolle.
 
Vanaf 4 mei zal een visual van de Belgian Pride worden afgebeeld. Op 20 mei zelf ook. "Hiermee wil Brussel tonen écht divers te zijn en de Belgian Pride te steunen."
 
De Stad Brussel zal ook vijftig affiches verdelen in haar posternetwerk.
 
"Ook in samenwerking met Visit.Brussels zullen er van de Belgian Pride 'candélabres' gemaakt worden. Dat zijn die grote, lange, affiches aan verlichtingspalen in Brussel."

Diversiteit

Met Mixity zet Brussel in 2017 volop in op diversiteit. Brussel is volgens het World Migration Report 2015 de meest kosmopolitische stad van Europa en na Dubai in de Verenigde Arabische Emiraten zelfs de tweede van de hele wereld. Brussel heeft inwoners uit 183 landen en er zouden 104 talen worden gesproken. Of het Brussels meegeteld wordt?…
 
De top tien volgens het World Migration Report 2015:

  1. Dubai: 83%;
  2. Brussel: 62%;
  3. Toronto: 46%;
  4. Auckland: 39%;
  5. Sydney: 39%;
  6. Los Angeles: 39%;
  7. Singapore: 38%;
  8. Londen: 37%;
  9. New York: 37%;
  10. Melbourne: 35%.
Bron: 

Eigen verslaggeving

Hier niet op klikken aub