Scholieren willen leren over holebi's en transgenders

06/03/2017 - 15:13
Beeld: Elisa Schanzer
Scholier die schrijft op bord
Scholieren uit drie verschillende Vlaamse scholen voerden een schoolkaping uit en gaven les over relationele en seksuele vorming (RSV) aan hun medeleerlingen en leerkrachten. Scholier Mingtje Wang (16) uit het Atheneum Voskenslaan in Gent koos om les te geven over holebi’s en transgenders. De actie kadert in de ‘Week van de Lentekriebels’ en wordt onder andere georganiseerd door Sensoa in samenwerking met Wel Jong Niet Hetero, de Vlaamse Scholierenkoepel en Wel Jong & Van Zin.

Een aantal leerkrachten en een dertigtal scholieren uit het 5de jaar Latijn-Wiskunde en Economie-Wiskunde kregen les over holebi’s en transgenders. Mingtje, die ook in de Vlaamse Scholierenkoepel zetelt, vindt dat dit thema te weinig aan bod kwam tijdens haar lessen RSV. “Onze leerkracht Zedenleer geeft goed les over relationele en seksuele vorming op school, maar holebi’s en transgenders kwamen amper aan bod. Daarom wilde ik hierover les geven.”

Vorming

Zelf identificeert Mingtje zich als een hetero en cisgender vrouw. “Voor de les heb ik vorming gekregen van Marie van Wel Jong Niet Hetero. Voor de vorming wist ik in grote lijnen ongeveer wat holebi en genderidentiteit betekende, maar het verschil tussen alle mensen die onder LGBT vallen was mij onduidelijk.”

Interactieve les

Voordat ze met haar les startte, gaf Mingtje aan de klas een paar basisregels mee van wederzijds respect. Haar les werd interactief gegeven, met input van en discussies tussen de leerlingen en de leerkrachten.

Als eerste deel van de les mochten de aanwezigen op het bord schrijven waar ze aan denken wanneer ze de woorden ‘holebi’s en transgenders’ horen. Een paar woorden die bovenkwamen waren ‘homohuwelijk’, ‘Pride’, ‘kast’ en ‘regenboog’.

Genderidentiteit en genderexpressie

Mingtje legde enerzijds de verschillende genderidentiteiten uit op basis van drie criteria: genderidentiteit, genderexpressie en biologisch geslacht dat gaat van man tot vrouw en alles ertussen en erbuiten. Aan de hand hiervan legde ze de termen cisgender, transgender en transseksueel uit aan de klas. Anderzijds legde ze ook seksuele diversiteit uit aan de hand van drie andere criteria: identiteit, verlangen en gedrag.

Stellingenspel

Het laatste deel van de les werd besteed aan een stellingenspel: de scholieren en leerkrachten moesten bij drie stellingen aangeven of ze er al dan niet akkoord mee gingen: “het is goed dat er aparte fuiven bestaan voor holebi’s”, “een kind wordt best opgevoed door een moeder én een vader” en “homo mag gebruikt worden als scheldwoord”.

Tijdens de les konden leerlingen ook anoniem vragen opschrijven, die tijdens hun eerstvolgende les Zedenleer zullen worden beantwoord.

Gegeneerde leerkrachten

 “Relationele en seksuele vorming schrikt sommige leraren af: ze voelen zich niet genoeg voorbereid, willen zich niet te kwetsbaar opstellen of vinden het gênant om erover te praten. Net wat jongeren voelen wanneer ze met hun lief over condooms willen praten. Geef hen het goede voorbeeld en laat hen gesprekken oefenen in de klas,” klinkt het bij de verschillende organisaties.

Relationele en seksuele vorming verbeteren

“Als je aan jongeren vraagt hoe zij hun relationele en seksuele vorming op school hebben ervaren, krijg je heel verschillende antwoorden,” geven de organisatoren nog mee. “Sommigen zijn heel tevreden met de vorming op hun school. De meesten zien echter veel ruimte voor verbetering. Ze willen minder focus op allerlei risico’s, minder condooms over bananen rollen en meer aandacht voor holebiseksualiteit, genderdiversiteit, verliefdheid, masturbatie, porno, flirten, de eerste keer seks, … . Met deze schoolkaping willen we een boodschap sturen naar het hele Vlaamse onderwijs, of je nu voor de klas staat, scholieren individueel begeleidt of achter de schermen werkt: ‘maak werk van een degelijke relationele en seksuele vorming!’ “ 

Bron: 

Eigen verslaggeving

Hier niet op klikken aub